Hemsändning av dagligvaror

Tjänsten utökas i mars 2020 till att omfatta de som ingår i riskgruppen för covid-19. Läs mer om hemsändning av matvaror för riskgrupper.

Hemsändning av dagligvaror

Pensionärer och funktionshindrade som är folkbokförda i Härjedalen och som inte själva kan ta sig till butik ges möjlighet att få dagligvaror till bostaden.

  • Kostnad för hemsändning är 20 kronor.
  • Tjänsten gäller en leverans per hushåll och vecka.
  • Hemsändning sker från närmaste butik som har avtal med kommunen.
  • Hemsändning från en butik får inte ske förbi en annan butik.
  • Tjänsten ingår inte i maxtaxan.


Kontakt med kommunen

  1. Pensionärer och funktionsnedsatta som har kontakt med biståndshandläggare beställer hemsändning via dem.
    Ta kontakt via kommunens växel: 0680-161 00.

  2. Pensionärer och funktionsnedsatta som inte har övrigt bistånd vänder sig till
    Malin Fjellgren
    0684-167 51
    malin.fjellgren@herjedalen.se

Kontakt med butiken

När hemsändning beställs lämnar du inköpslistan till butiken. Här kan hemtjänsten hjälpa till. Butiken informerar dig om vilken dag och tid varorna körs ut.

Vid leveransen betalas varorna och serviceavgiften på 20 kronor. Du får signera att hemkörning skett. Hjälp med uppackning av varor kan beviljas av biståndshandläggare.

Bakgrund

Den 16 januari 2013 beslutade kommunstyrelsen att alla livsmedelsbutiker ska få chansen att erbjuda hemsändning av matvaror till pensionärer och funktionshindrade. Hemtjänsten sköter därmed inte längre inköp där avtal med butiker finns.

Läs mer om vad som gäller på de olika orternaPDF (pdf, 58.7 kB)

Översikt butikerPDF (pdf, 191 kB)

Policy för hemsändning av dagligvaror i Härjedalens kommunPDF (pdf, 45.5 kB)

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2020-04-06 15.22
av Anna Elfqvist